Szerző:

Vállalkozás indítása

Ígértem egy rövid összefoglalót a vállalkozás indítása körüli teendőkről, íme itt van:

Az első lépés, hogy keress egy könyvelőt! Komolyan. A technikai dolgokat el tudom neked itt mondani, de a neked legjobban megfelelő adózási mód kiválasztását csak szakemberrel karöltve javaslom.

Valószínűleg el sem tudod képzelni, hogy mi mindenen múlhat, hogy valaki egyéni vállalkozást vagy gazdasági társaságot alapít, illetve hogy társasági adó, személyi jövedelemadó, KATA, EVA vagy egyéb hatálya alá fog-e tartozni.

Az sem mindegy, hogy az ügyvezetőnek van-e már másik vállalkozása, rendelkezik-e munkaviszonnyal és ha igen, hány órában dolgozik, stb., stb.

Szóval az első utad a könyvelőhöz vezessen.

Ha nincs könyvelői végzettséged, akkor ne próbálkozz a saját magad könyvelésével sem, hidd el, nem éri meg. Már csak azért sem, mert nem jut elég időd a vállalkozásodra, ha olyan dolgokkal küszködsz, ami neked nem megy. A mulasztási bírságokról nem is beszélve…

Koncentrálj inkább arra, hogy a saját cégedet jövedelmezővé tedd és ne kelljen azon gondolkodni, miből fizeted ki a könyvelőt! 🙂

Nézzük akkor, mi a feladat:

  • Először is nyiss ügyfélkaput. (A könyvelő később a saját ügyfélkapuja alá fogja tenni a vállalkozásodat, de ez idő, a bejelentkezésekre pedig nincs sok…) Okmányirodába kell menned, megadni egy felhasználónevet és egy e-mail címet, majd az erre érkező linken aktiválni az ügyfélkaput. Ha informatikai analfabéta vagy, semmi gond, kérd meg a könyvelődet, hogy legyen kedves aktiválni. Ebben az esetben célszerű az ő e-mail címét megadni.
  • Egyéni vállalkozást webes ügysegéden (ügyfélkapun elérhető) tudsz indítani – a könyvelő tud segíteni -, társaságot (Kft, Bt…) pedig ügyvédnél. Előbbi ingyenes, utóbbiért fizetni kell.
  • Társaság köteles bankszámlát nyitni az alapítástól számított 8 napon belül valamely pénzintézetnél, egyéni vállalkozó csak akkor, ha belépett az áfa körbe. Szerintem meg mindenképpen célszerű, ha átutalásos bevételeket tervezel, mert akkor el tudod különíteni a vállalkozás pénzét a sajátodtól és egy ellenőrzés során sem kell a NAV rendelkezésére bocsátanod a magánéletedet…
  • Kamarai regisztráció: 2012. január 1-jétől kötelező regisztrálni a vállalkozást a székhely szerint területileg illetékes Iparkamaránál a megalakulástól számított 5 napon belül. Keresd fel a kamarát és jelentkezz be. Regisztrációs díj: 5.000.- Ft/év, amit ezt követően is minden év március 31-ig fizetni kell.
  • Mindenkinek be kell jelentkeznie helyi iparűzési adó hatálya alá a székhely, illetve – ha van – a telephely szerint illetékes önkormányzatnál. Ezt a könyvelő el szokta intézni.
  • Bejelentkezés a KSH-hoz. Csak gazdasági társaságok, 15 napon belül a 1032-es adatlapon. Könyvelő szokta küldeni.
  • Bejelentések a NAV felé: a cégbejegyzést követő 15 napon belül be kell küldeni a T201T, EGYKE, valamint azonnal – még adószám nélkül (!) – a T1041 jelű bejelentőlapokat a NAV-nak. Ezeket egyértelműen a könyvelő végzi.

Gondolom látod, hogy a határidők szorosak és tudnod kell, hogy a határidők betartásáért, a bejelentésekért minden esetben az ügyvezető vagy az egyéni vállalkozó felel, soha nem a könyvelő!

Gazdasági társaságot – ritka kivételtől eltekintve – csak regisztrált mérlegképes könyvelő könyvelhet, egyéni vállalkozó könyvelheti akár saját magát is.

Remélem tudtam segíteni az indulásban!

Csatlakozz zárt csoportunkhoz a facebookon, hogy minden nap tudjunk neked segíteni hasznos információkkal!

Kattints ide és kérd a felvételedet!

 

Share Button

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.