Alvásidő – felnőtt fejjel…

Nem találkoztam még felnőtt emberrel, aki nem szeretett volna többet aludni. 🙂 A gyerekeinket minden nap és minden körülmények között megpróbáljuk időben ágyba parancsolni, mert tudjuk, hogy fontos a pihenés. A kicsi nem lesz nyűgös, a nagy jobban teljesít az iskolában… Mi pedig, miután elcsendesedik a ház, örülünk, hiszen kezdhetünk nyugodtan dolgozni… Ugye sokaknak ismerős?

 

Vállalkozóként abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a legtöbben magunk osztjuk be az időnket és többnyire szabadon dönthetünk arról, hogy mikor dolgozunk. Biztosan mindenkinek van olyan ismerőse, aki a munkaidőt rendszeresen éjszakára teszi, miközben nappal is folyamatosan talpon van. Éjjel dolgozunk, mert akkor nyugalom van, mert így nem vesszük el a gyerektől az időt vagy egyszerűen csak azért, mert annyi a munkánk, hogy nem végzünk vele estig… Sokan a második, harmadik munkahelyükre sietnek, miután lefektették a csemetéiket, egyszerűen azért, hogy biztosítsák számukra a mindennapi betevőt…

Az ok igazából mindegy is. A lényeg, hogy nem pihenünk eleget és nem is igazán vesszük komolyan ennek a fontosságát. Számos tanulmány bizonyítja, hogy egy átlagos felnőttnek legalább 6 óra alvásra van szüksége naponta. Tegyük a szívünkre a kezünket! Mikor aludtunk ennyit utoljára? Nem rendszeresen, csak egyszer-egyszer… Nem emlékszünk? Akkor nézzük, mit is okozhat a szervezetünkben az alváshiány!

Az utóbbi években sokan, sokféle megközelítésből vizsgálták az alváskultúránkat, főként a felgyorsult életvitelnek köszönhetően. Nézzük, hogy mire jutottak a szakemberek!

  • Négyszeres a stroke kockázata azoknál az alanyoknál, akik rendszeresen napi 6 óránál kevesebbet alszanak.
  • Az alváshiány a cukorbetegség kialakulására is hatással lehet: a legkevesebbet alvó fiataloknál a leggyakoribb az inzulinrezisztencia, ami azt jelzi, hogy szervezetük nem megfelelően használja fel az inzulint és hajlamosabbak lehetnek a cukorbetegségre
  • A kialvatlanság kedvezőtlenül hat az emlékezőképességre, felelős az agy leépüléséért, amely részben magyarázhatja az idősek memóriavesztését.
  • A csontok egészségére is kedvezőtlenül hat a tartós alváshiány, állatkísérletek során bebizonyosodott, hogy 72 napnyi kialvatlanságot követően változások indulnak be a csontok ásványi anyag-sűrűségében és a csontvelőben, ami csontritkulás kialakulását jelezheti.
  • Egyre többen vizsgálják az alváshiány és egyes daganatos megbetegedések közötti kapcsolatot. Egy 2010-es kutatásban a vizsgált páciensek 1/3 részénél diagnosztizáltak béldaganatot, azoknál, akik 6 óránál kevesebbet aludtak naponta. Hasonlóak voltak az eredmények mellrákos páciensek vizsgálatakor is.
  • Szívbetegségek esetében kimutatták, hogy 48%-kal magasabb a szívbetegségek, illetve azok következtében történő elhalálozás kockázata a hat óránál kevesebbet alvók esetében.

Elég riasztó számok…

Nekem is van olyan közeli ismerősöm, akit egy hajtósabb időszak után szívinfarktus-gyanúval vitt el a mentő… Gondoljuk át, hogy megéri-e!

Figyeljünk oda a jelekre, mert az a tapasztalat, hogy legtöbbször nem is érezzük, hogy baj van, a szervezetünk viszont gyorsabban fárad, mint azt gondolnánk. Érdemes átgondolni, hogy milyen feladatokat adhatunk át másoknak, mi az, amit átütemezhetünk és kitől kérhetünk segítséget.

Nem elég, ha az anyagi biztonságot megteremtjük a családunknak, éppoly fontos, hogy mellettük legyünk 10-20-30-40-50… év múlva is erőben, egészségben.

Mindenkinek nyugodalmas jó éjszakát kívánok!

 

Share Button

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.